DYTM Raja Muda Selangor Meraikan Pencapaian 5 Tahun SELANGOR YOUTH COMMUNITY

 



Baru-baru ini AlongMurni (AM) berkesempatan untuk turut sama hadir ke majlis gemilang SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY) bagi meraikan kejayaan 5 tahun sejak penubuhan SAY yang bertemakan “Celebrating Achievements, Shaping Champions” bertempat di Grand Ballroom, Hotel Sunway Resort. Dalam majlis tersebut terdapat 380 penaja, rakan kongsi, ketua belia dan sukarelawan hadir bagi memberikan sokongan penuh mereka kepada SAY sejak penubuhan organisasi.

 


SELANGOR YOUTH COMMUNITY (SAY) ditubuhkan oleh DYTM Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj, Raja Muda Selangor pada tahun 2017 dengan visi untuk mewujudkan komuniti belia yang bertenaga, dinamik dan progresif di Selangor. Sejak Disember 2022, SAY telah memberi kesan kepada lebih 300,000 belia dalam lebih 200 program dan inisiatif merentasi 4 bidang tumpuan: Keusahawanan, Seni dan Kreatif, Khidmat Masyarakat, Sukan dan Kesejahteraan.

 

SAY menampilkan Anugerah Kepimpinan SAY untuk ikon belia cemerlang yang telah menunjukkan kepimpinan yang terpuji dan sumbangan besar kepada masyarakat secara amnya. Antaranya adalah:

  • Arts and Creative
  • Entrepreneurship
  • Sports and Wellness
  • Community Service
  • Best Team Participant
  • Best Youth Organisation
  • Raja Muda Selangor Youth Award

 




Delegasi ASEAN dari Yayasan ASEAN dan ASEAN Pertubuhan Belia turut hadir untuk Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman antara SAY dan Yayasan ASEAN. Perkongsian strategik ini melalui Belia Inisiatif Pembiayaan Juara Seed bertujuan untuk memperkasakan belia di semua 11 negara ASEAN untuk memperjuangkan isu-isu tempatan yang sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ASEAN Rancangan Kerja Belia.

 


Majlis makan malam gala itu dibuka dengan persembahan istimewa oleh projek Kemar Tari, yang memperkasakan anak orang asli dari Gerik, Perak. Projek ini ditaja oleh SAY di bawah Pembiayaan Benih Belia Juara yang memberi manfaat kepada 20 anak orang asli.

 


Makan malam itu ketika itu diteruskan dengan persembahan bertenaga oleh Naim Daniel yang menyampaikan 3 buah lagu.



Selaras dengan Kempen Belia Juara untuk Ulang Tahun ke-5, SAY menampilkan 3 Belia Juara Penerima Geran Filem Pendek iaitu:

  • Joy (Kiara) dan Ong Yee Jing untuk “A Dream”
  • Leeyana Sulong untuk “Nostalgia”
  • Seha M.S.O untuk “102 Hari”.

                                                                                       

Majlis diakhiri dengan ucapan setinggi-tinggi penghargaan oleh DYTM Raja Muda Selangor ditujukan buat rakan kongsi dan pihak berkepentingan atas dedikasi dan komitmen mereka kepada SAY sepanjang tahun, “Setiap ringgit yang disumbangkan kepada SAY, telah menjana RM4.19 pulangan nilai sosial dan pelaburan. Angka-angka ini sangat bermakna kepada saya kerana kami berusaha untuk membantu masyarakat dan juga memberikan pulangan pelaburan yang lebih baik kepada rakan kongsi dan para penaja.”

 


“Ucapan penghargaan kepada penaja utama kami, Sunway Group Berhad, penaja lain Prince's Trust International, Kerajaan Negeri Selangor, Yayasan Hasanah dan Kementerian Kewangan, Rafulin Holdings, Kumpulan Biforst, rakan kongsi seperti Kementerian Belia dan Sukan, pihak majlis setempat, agensi dan perniagaan kecil-kecilan daripada pelbagai industri. Sama ada anda bekerja secara langsung dengan kami atau tidak, dari lubuk hati saya, terima kasih atas sokongan dan dedikasi anda. Kami tidak akan menjadi di sini hari ini tanpa setiap seorang daripada anda menjadi sebahagian daripada perjalanan ini. Ingat untuk selalu datang kembali kepada kami dan terus memberi inspirasi kepada orang lain. Saya tidak sabar untuk meraikan lebih banyak perubahan hidup detik-detik bersama anda semua dalam beberapa tahun yang akan datang.”

 

KATA ALONGMURNI

Secara peribadi AM merasakan pencapaian dan kemajuan yang ditunjukkan oleh SAY wajar mendapat pengiktirafan di samping menggalakkan golongan Belia untuk lebih berdaya maju dan kreatif dengan idea-idea baru, bernas dan terbaik. Satu inisiatif yang sangat bagus dan harus dicontohi oleh komuniti dan organisasi lain. Moga lebih banyak pihak mendapat manafaat daripada program ini dan ianya tetap diteruskan untuk masa hadapan.

 


Post a Comment

8 Comments

  1. Terbaik lah SAY ni sebab banyak beri penghargaan kepada belia dalam banyak acara. Tahniahhhh pada mereka

    ReplyDelete
  2. Tahniah di atas pengiktirafan terhadap sumbangan belia dalam membangun negara. Perlu lebih banyak penghargaan sebegini

    ReplyDelete
  3. tahniah SAY .. moga pengiktirafan ni memberi manfaat pada semua especially belia

    ReplyDelete
  4. penganugerahan terbaik untuk mereka agar trs cemerlang di masa hadapan. dan meraikan mereka yg telah berusaha

    ReplyDelete
  5. Bestnya ada SAY ni kan! Truly a motivation for the youth to contribute.. Well done and congratulation to all award recipients...

    ReplyDelete
  6. Wow...congrats on the good achievement & good initiative for the youth to contribute. Thanks for sharing, cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  7. Wah dah 5 tahun rupanya SAY ni. Tahniahhh!! Semoga banyak program di luar sana untuk disertai oleh anak muda Selangor.

    ReplyDelete
  8. Wah this is a good initiative to motivate the youth and reward them

    ReplyDelete