‘DON’T LOOK AT THE DEMON’ Filem Malaysia Pertama Menembusi Pasaran Amerika Syarikat

 


‘DON’T LOOK AT THE DEMON’

FILEM MALAYSIA PERTAMA

MENEMBUSI PASARAN AMERIKA & 

DEBUT DI LEBIH 250 PAWAGAM DI AMERIKA UTARA

  

Pada 29 September 2022 yang lalu, AlongMurni (AM) berkesempatan hadir untuk menonton Tayangan Perdana ‘Don’t Look at the Demon’ yang ditayangkan di DADI Cinema, Pavilion Kuala Lumpur. ‘Don’t Look at the Demon’ juga merupakan filem Malaysia pertama yang menembusi pasaran di Amerika Syarikat, sekali gus membuka jalan untuk kejayaan antarabangsa dalam produksi tempatan masa hadapan.



Terbitan : 

Barnstorm Entertainment & Bliss Pictures

Penerbit Eksekutif : 

Dato' Stanley Ling

Pengarah : 

Brando Lee

Negara Asal: 

Malaysia

Genre: 

Seram

Pengedar : 

Metrowealth

Bahasa : 

English

Jumlah Waktu Tayangan : 

93 Minit

Klasifikasi : 

18 ke atas

Tarikh Tayangan : 

6 Oktober 2022


SINOPSIS FILEM

Filem yang berdasarkan peristiwa sebenar ini mengisahkan sekumpulan penyiasat paranormal Amerika yang telah mengembara ke Bukit Fraser, Malaysia untuk menyiasat kejadian ghaib di sebuah rumah yang dibina pada awal 1970-an. Pelbagai peristiwa aneh telah berlaku dan menimpa setiap anggota kru ketika mereka cuba membongkarkan rahsia gelap tentang rumah yang penuh dengan larangan ritual Thai kuno itu sehingga nyawa menjadi taruhan. 


AM sendiri berpendapat bahawa pengarah dan penerbit filem 'Don't Look at the Demon' iaitu Brando Lee sangat hebat kerana telah melakukan banyak perkara untuk meneliti dan memahami proses ritual purba untuk menggambarkan representasi yang paling tepat dari segi budaya bagi ‘hantu’ tersebut.

 


Beberapa perundingan telah dibuat dengan sami Thai yang sangat berpengalaman dalam eksorsisme untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang prosedur dan ‘senjata’ yang digunakan untuk menghalau roh-roh itu. Penambahan bintang Hollywood membolehkan filem itu boleh dikaitkan dengan sebahagian besar orang di dunia dan menjana minat global dalam pendekatan uniknya untuk menggambarkan perspektif Amerika tentang cerita rakyat tradisional Asia.

 


Sememangnya, filem ini telah memikat penonton dari seluruh dunia dan akan ditayangkan di lebih 20 negara termasuk - Vietnam, Thailand, Filipina, Singapura, Mongolia, Kemboja, Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Poland, dan beberapa negara lain. Selain itu, filem ini juga menetapkan penanda aras untuk produksi tempatan kerana ia membuat debut di Amerika, menjadikannya filem Malaysia pertama yang pernah ditayangkan di pawagam Amerika, dan lebih menakjubkan, ianya akan ditayangkan di lebih daripada 250 pawagam di rantau Amerika Utara.


APA KATA MEREKA??


YB Datuk Zahidi Zainul Abidin, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia (K-KOMM) berkata, “Filem ini memberi peluang kepada orang dari negara lain untuk mempelajari dan memahami budaya, tradisi dan tarikan pelancong di Malaysia, yang seterusnya boleh menyumbang kepada peningkatan sektor pelancongan. Memandangkan kami telah memasuki pasaran Amerika, kami boleh berusaha untuk mencapai tahap yang lebih tinggi dengan menyasarkan untuk memperoleh anugerah seperti Oscar, Emmy, dan sebagainya, dalam masa terdekat.”

 



Brando Lee, Pengarah dan Penerbit 'Don't Look at the Demon' berkata, "Dengan keluaran global 'Don't Look at the Demon' saya berharap dapat memberi inspirasi kepada pengeluar tempatan untuk mencapai bintang dan terus maju untuk mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa. Penerbitan filem ini bukan sahaja kejayaan saya, tetapi ia adalah kejayaan kita semua di Malaysia, dan saya amat berbangga untuk menetapkan penanda aras ini dan membawa kebanggaan kepada negara kita. ‘Don’t Look at the Demon’ selama-lamanya akan menjadi lambang untuk mengingatkan Malaysia bahawa tiada matlamat yang terlalu besar jika anda menetapkan fikiran anda kepadanya.”


KATA ALONGMURNI

AM sangat sukakan plot twist filem ini kerana pengakhirannya di luar jangkaan AM. AM juga sangat kagum dengan Teknik Sinematografi yang begitu hebat. Tahniah juga buat pelakon yang terlibat kerana masing-masing berjaya menghidupkan watak masing-masing.

 


‘Don’t Look at the Demon’ berada di pawagam seluruh negara mulai 6 Oktober 2022, boleh layari https://www.dontlookatthedemonfilm.com/  untuk maklumat lanjut.


Post a Comment

11 Comments

  1. dasyat la filem malaysia. mesti best yakmat cite ni kan. lama tak tengok movie seram

    ReplyDelete
  2. Saya memang peminat filem bergenre seram. Rasanya yang ni memang kena layan.

    ReplyDelete
  3. Suka gila dengan filem ni. Kalau ada membe nak ajak repeat, memang akan repeat. Bangga masuk pasaran USA.

    ReplyDelete
  4. Rasa bangga pula filem keluaran Malaysia boleh hasilkan filem sebegini tambah lagi dapat masuk pasaran USA. Semoga lepas ini lebih banyak naskhah filem tempatan masuk ke pasaran luar. :)

    ReplyDelete
  5. Ada movie baru lagi la. Berlakon kat Frase, tempat nice tiba jadi seram. Tapi tak berani la nak tengok kt wayang filem seram haha

    ReplyDelete
  6. Wow! Bangga la ada filem yang bakal ditayangkan internationally! Moga terus sukses dan more to come kan! Boleh consider watching this la nanti!

    ReplyDelete
  7. I wanted to go for this preview but i have work on that day so will go to watch it later.

    ReplyDelete
  8. Don't think I will go for this movie, sienny scared of scarry movie, thanks for review here. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  9. Memang terbaik Filem Malaysia Pertama Menembusi Pasaran Amerika Syarikat rasa bangga bila cite seram dpt ditayangkan di luar negara

    ReplyDelete
  10. Filem seram yang macam ni Ruby akan tengok, sebab ada penceritaan dan jalan cerita straight forward. Bertambah pengarah hebat dari Malaysia. All the best!

    ReplyDelete
  11. Filem seram melayu sekarang sangatbbest. Dulu tak minat sangat, sekarang hebat. Wajib tau kita rakyat malaysia support filem melayu kita. Saya nak tengok kat netflix je la. Kalau tengok wayang cerita hantu, gerenti menjerit. Hahah

    ReplyDelete